Ollie's Kerstgedachte

Kerst. Ontzettend. Wat een pokkefeest. Wat zeg ik? Wat een pestpokkepleurisfeest. Als ik ergens een graftakkehekel aan heb dan is het wel de viering van dat slecht geschreven sprookje. Terwijl we Flappie uit de braadslee trekken herdenken dat er een kindeke in een kribbe is gedonderd. Jeu! Daar hadden de eerste vraagtekens omtrent het waarheidsgehalte al mogen opdoemen. Wat voor een superieur wezen ben je wanneer je een kind in een harde bak van hout gooit, je de three stooges er naast zet en je centrale verwarming het hijgen van een astmatische os is? Jottem! Nee die God zat toen al aan de paddo’s. Wat een lousy trip moet dat zijn zeg…

Kerst staat voor samen zijn. Voor harmonie. Voor bezinning. Ik dacht het niet! Het ergste verplichte nummertje van het jaar. Zit je dan bij die treurfamilie naar koppen te kijken die goedkope baggerwijn in een angstaanjagend tempo wegslaan om zo snel mogelijk in een staat van ontoerekeningsvatbaarheid te geraken. Je schaamt je kapot voor dat hoopje genetische verwantschap wat daar de slecht uitgevoerde versie van een Allerhande recept naar binnen schoffelt. Stelletje mafketels. En dan moet het ergste nog komen, het ‘goede gesprek’.

Het goede gesprek, wat een doffe ellende. Het goede gesprek is de prelude naar de jaarlijkse familiefittie. De familie-oudste gooit een balletje op. Een willekeurige balletje. Geert Wilders, Serious Request, de toestand van de wereld in het algemeen en de inhoud van zijn portemonnee in het bijzonder. Het maakt niet uit wat het discussie-onderwerp is, het eindigt al-tijd in ruzie. Opgekropte familie-ergernissen die via kronkelige zijwegen uitmonden in geschreeuw met een promillage van 40% vol.

Doorgetankte babyboomers met een dotter-abbonementje die hun kroost uitlegt hoe het leven in elkaar steekt. Terwijl de warme kant plots beseft waarom ze ook weer terecht twijfelde aan hun relatie, ziet moeders haar varkenshaasje waar ze uren in de keuken op heeft staan te zwoegen koud worden.

Onderwijl de family-fight naar een climax wordt gebracht, de emotioneel labielen in de vrieskou een sigaret staan te roken, slaat moedertjelief met haar vuist op tafel: “is het nu aflopen!? Het is kerstmis, vrede op aarde. En dat geldt ook voor jullie godverdomme!”

7 thoughts on “Ollie's Kerstgedachte

  1. christinA eijkhout schreef:

    Familie, daar moet je natuurlijk zo vlug mogelijk aan ontsnappen.

  2. weggejorist schreef:

    Mooi ollie, hartstikke bedankt nog en sorry dat er iets tussenkwam 😦

  3. iMarjon schreef:

    Gelukkig zit ons gezin níet zo in elkaar en genieten we van samen zijn. Ook als het géén Kerst is.

  4. Nicole schreef:

    Jij hebt wel een hele treurige kerst inderdaad. Mijn medeleven….op naar t nieuwe jaar dan maar…ik hoop dat de rest van je leven er iets vrolijker uitziet.

  5. Melisss schreef:

    Goede voornemens van Ollie: in het nieuwe jaar een stukkie schrijven met een positieve insteek. Ik wacht erop. Vol spanning! (Ter lering ende vermaeck)

  6. linkerbovenhoek schreef:

    Geacht heer van Olaz,
    als ik zoiets lees, ik bedoel dat grove taalgebruik. Het op de hak nemen van het kerstverhaal, op denigrerende wijze naar mensen waarvoor dit heilig is. Vervolgens zo’n vrome familie schaamteloos te kijk zetten, wederom in schandalige woordkeuze.
    Als ik dat dan lees denk ik Ollie, liefste liefste Ollie dat heb je mooi gezegd.

  7. ellenweyenberg schreef:

    Ik sluit me zo aan bij iMarjon – Fijne dagen 🙂

Reacties zijn gesloten.

