Brief aan Interdiocesaan Platform voor Automatisering en Ledenadministratie van het R.K. Kerkgenootschap in Nederland

Geachte Heer / Mevrouw  van der Steen,

Betreft: uitschrijven kerk

Afgelopen zaterdag ontving ik een schrijven van u waar ik al enigszins voor vreesde. U stuurt mij van het kastje naar de muur. Wanneer u het ‘afvalligen’ lastig wilt maken zich uit te schrijven uit de katholieke kerk, is dat uw goed recht. U krijgt immers subsidie per katholiek ingeschrevene. Daarbij demotiveert het de persoon die zich wil laten uitschrijven verdere actie te ondernemen wanneer deze een ‘van het kastje naar de muur brief’ door u krijgt toegestuurd.

Feit is dat u er baat bij heeft om mijn uitschrijving zo moeizaam te laten verlopen als binnen uw mogelijkheden ligt. Ik op mijn beurt, wil echt enorm graag uitgeschreven worden bij een genootschap waar ik niet voor gekozen heb om lid van te worden. Het minste wat u in mijn optiek mag doen, is uw uiterste best mij uit te laten schrijven. De reden is eenvoudig:

Ik sta hierin namelijk niet alleen. Velen met mij komen tot de conclusie dat de RKK niet hun club is en ze er ongevraagd lid van zijn geworden. Klaarblijkelijk vindt u uw belang zwaarder wegen door een mist op trekken aangaande de ledenadministratie van het doopregister in plaats van een eenvoudig belletje voor mij te plegen en het geheel binnen 5 minuten naar tevredenheid af te sluiten.

Ik op mijn beurt vind het van belang dat wanneer ik niet snel wordt uitgeschreven, het op te nemen voor diegenen die zich ook willen laten uitschrijven, en die allemaal in dat zelfde ontransparante bos van kastje-en-muur verdwalen. Wanneer ik binnen een week tijd geen schrijven van u heb mogen ontvangen waarin zwart op wit staat dat alles bij gratie Gods geregeld ik en er nergens meer RK te vinden is bij mijn persoonsgegevens, acht ik het noodzakelijk om mijn naasten lief te hebben. Ik acht het dan noodzakelijk om mijn (politieke) netwerk aan te spreken en een beroep op hen te doen om het bureaucratische bos dat u zo handig hanteert om u achter te verschuilen, te vereenvoudigen, door te lichten, en vriendelijk te verzoeken een uitschrijving met 1 eenvoudige mail ongedaan te kunnen maken. Er vanuitgaande dat dit niet zal lukken, genereer ik er zoveel aandacht mee, dat uw vereniging in een nog kwader daglicht komt te staan. U begrijpt, ik wil heel erg graag worden uitgeschreven.

Met vriendelijke groet,

Ollie van Olaz

CC:  Jeanine HennisPlasschaert

Getagged , ,

2 thoughts on “Brief aan Interdiocesaan Platform voor Automatisering en Ledenadministratie van het R.K. Kerkgenootschap in Nederland

  1. Biep schreef:

    Prachtige brief Ollie. Jammer dat het schrijven van zo’n brief blijkbaar nodig is. Zelf weet ik van toeten noch blazen als geboren ongelovige hond. Toch hoor ik dit vaker om me heen, van kinderen God’s die af willen van de kerk; Dat die rare snoeshanen die hun buighuizen willen blijven runnen het gewoonweg verrekken gewoon te doen waar je om vroeg: uitschrijven.
    Veel sterkte ermee!

  2. […] ik gisteren nog mijn noodkreet om heel rapido te worden uitgschreven als lid van de Rooms Katholieke Kerk, […]

Reacties zijn gesloten.

