'De kerkklokkenluider', een open brief aan de politiek

Beste politicus,

Stel u bent lid van een politieke partij die eigenlijk niet de uwe is. Een partij met een ideologie waarin u niets ziet, een programma waarin u zichzelf totaal niet kunt vinden en een politiek leider waarvan u eczeem op intieme plekken krijgt. U heeft zelf niet gekozen voor dit lidmaatschap, want het druist tegen alles in waar u als deugdelijk en weldenkend mens voor staat. Wat wilt u dan? Dan wilt u zo snel mogelijk weg bij die club. Terecht.

Stel nu dat u even ongevraagd als ongewild bent opgezadeld met een krantenabonnement, een telefoonprovider, lidmaatschap van Stichting Martijn, de rabiate tak van een club Neonazi-sympathisanten of een wereldwijd crimineel netwerk. Dan wilt u logischerwijs maar één enkel ding; u zo snel en grondig mogelijk volledig distantiëren van zulks.

Echter wat wanneer zou blijken dat de desbetreffende club – die geld vangt voor uw ongevraagde lidmaatschap – er bewust alles aan doet om een rookgordijn te creëren, door er een enorm woud aan bomen te planten zodat het bos verre van zichtbaar meer is? Dat er ogenschijnlijk alles, maar dan ook alles aan wordt gedaan uw uitschrijving te bemoeilijken? Dan heeft u morgen een advocaat in de arm genomen, elk consumentenprogramma op radio en tv aangeschreven, de ombudsman aan zijn oor getrokken en draait u elke steen om die nodig is om uw gelijk te halen. Terecht.

Welnu, ik ervaar dit met de Rooms-Katholieke Kerk. Ik wil daar weg. Ooit werd ik hier ongevraagd lid van gemaakt op een leeftijd dat ik de term keuzevrijheid niet eens kon definiëren. Sterker: ik nog niet praten, laat staan dat ik stemgerechtigd was.Tevens besef ik nu als weldenkend mens dat een registratie bij een kerk mij verder tot niets verplichtte, in fysieke, financiële of morele zin. Wat mij nu heeft doen besluiten om toch tot uitschrijving over te gaan, is het wereldwijde en immer uitbreidende schandaal rondom het kindermisbruik door voorgangers van de kerk in het algemeen, en de bagatelliserende, naïeve en bij vlagen ronduit stuitende reacties daarop vanuit de kerk in het bijzonder. Ik wil daar niet bij horen. Ik wil niet bij dezelfde club horen die Mariska de Haas in de ledenadministratie heeft staan. Een dame die zoveel kolder prevelt dat ik op geen enkele wijze geassocieerd wil worden met haar gedachtengoed. Ik ben wars van een club die het morele gelijk altijd naar haar kant trekt in eigen kring én in maatschappelijke discussies, en zich bij een enkel weerwoord al gekwetst voelt. Zelf heb ik geen persoonlijke bezwaren tegen de (openlijke) aanwezigheid van homofielen in de samenleving, ik geloof niet dat er muziekstromingen zijn die door de duivel zelf zijn voortgebracht, ik heb geen bezwaar tegen posters van meisjes in bikini in het straatbeeld en ik zou graag zien dat alle winkels ook op zondag open zijn. Concluderend: de ideeën van een kerk komen eigenlijk nergens overeen met de mijne en derhalve zie ik er geen brood meer in om lid te blijven van deze vereniging. Een lidmaatschap van de kerk mag dan in de dagelijkse praktijk niet tot bindende verplichtingen leiden, mijn stilzwijgende bijdrage aan deze instantie begon een zodanig gewetensbezwaar te vormen, dat overgaan tot uitschrijving niet langer kon worden uitgesteld.

En laat dat nu net de kern van mijn probleem vormen. Onder een slecht verwarmde deken van bureaucratie word ik van het kastje, naar de muur en weer terug gestuurd. Per saldo heeft mij dit al meerdere brieven gekost, heb ik er diverse e-mails aan besteed en heb ik zelfs geprobeerd een gesprek aan te gaan. Zonder enige uitzondering word ik het woud ingestuurd en is mijn uitschrijving verder weg dan ooit. Ik bots constant tegen met een glimlach opgediste onwelwillendheid aan. En hoe graag ik ook geëxcommuniceerd wil worden, ik geloof niet dat dit tot de mogelijkheden behoort.

Eén simpele brief, of één klik op de computermuis zou naar mijn idee afdoende moeten zijn om me volledig uit te kunnen schrijven bij de Rooms-Katholieke Kerk. Om weg te gaan bij de club waar ik ongevraagd en ongewild lid van ben gemaakt en die verre staat van wat ik denk dat een deugdelijk mens zou moeten behelzen. Dat ik mij tot u richt mag u zien als een laatste strohalm aan het instrument dat democratie heet. Ik hoop niet alleen dat u mij, maar ook al die anderen die met hetzelfde idee rondlopen (en dat zijn er heel erg veel) wilt helpen. Het lijkt mij dat dit niet meer dan één ding is: terecht.

Deze noodkreet wordt morgen verzonden aan onderstaande personen en nieuwsdiensten. Ik dicht mijzelf de vrijheid toe er nog personen danwel instanties aan toe te voegen. U bent allen vrij om onder Creative Commons voorwaarden dit artikel op uw eigen blog of site te plaatsen.


Koşer Kaya, F. (D66)

Berndsen, M.A. (D66)

Veldhoven, S. van (D66)

Schouw, A.G. (D66)

Hachchi, W. (D66)

Pechtold, A. (D66)

Ham, B. van der (D66)

Koolmees, W. (D66)

Dijkstra, P.A. (D66)

Verhoeven, K. (D66)

Tongeren, L. van (GL)

Klaver, J.F. (GL)

Voortman, L.G.J. (GL)

Sap, J.C.M. (GL)

Braakhuis, B.A.M. (GL)

Grashoff, H.J. (GL)

Gent, W. van (GL)

Berge, C.N. van den (GL)

Dibi, T. (GL)

El Fassed, A. (GL)

Spekman, J.L. (PvdA)

Samsom, D.M. (PvdA)

Recourt, J. (PvdA)

Groot, V.A. (PvdA)

Plasterk, R.H.A. (PvdA)

Wolbert, A.G. (PvdA)

Dijksma, S.A.M. (PvdA)

Hamer, M.I. (PvdA)

Verbeet, G.A. (PvdA)

Arib, K. (PvdA)

Heijnen, P.M.M. (PvdA)

Monasch, J.S. (PvdA)

Dijsselbloem, J.R.V.A. (PvdA)

Marcouch, A. (PvdA)

Dikkers, S.W. (PvdA)

Veen, E. van der (PvdA)

Jacobi, L. (PvdA)

Jadnanansing, T.M. (PvdA)

Timmermans, F.C.G.M. (PvdA)

Albayrak, N. (PvdA)

Smeets, P.E. (PvdA)

Klijnsma, J. (PvdA)

Eijsink, A.M.C. (PvdA)

Çelik, M. (PvdA)

Cohen, M.J. (PvdA)

Bouwmeester, L.T. (PvdA)

Dam, M.H.P. van (PvdA)

Dekken, T.R. van (PvdA)

Kuiken, A.H. (PvdA)

Vermeij, R.A. (PvdA)

Thieme, M.L. (PvdD)

Ouwehand, E. (PvdD)

Lucassen, E. (PVV)

Jong, L.W.E. de (PVV)

Besselaar, I.H.C. van den (PVV)

Hernandez, M.M. (PVV)

Mos, R. de (PVV)

Helder, L.M.J.S. (PVV)

Wilders, G. (PVV)

Graus, D.J.G. (PVV)

Agema, M. (PVV)

Gerbrands, K. (PVV)

Fritsma, S.R. (PVV)

Elissen, A. (PVV)

Klaveren, J.J. van (PVV)

Driessen, J.H.A. (PVV)

Dille, W.R. (PVV)

Beertema, H.J. (PVV)

Roon, R. de (PVV)

Dijck, A.P.C. van (PVV)

Vliet, R.A. van (PVV)

Brinkman, H. (PVV)

Bosma, M. (PVV)

Bontes, L. (PVV)

Kortenoeven, W.R.F. (PVV)

Bemmel, J.J.G. van (PVV)

Gesthuizen, S.M.J.G. (SP)

Wit, J.M.A.M. de (SP)

Kooiman, C.J.E. (SP)

Raak, A.A.G.M. van (SP)

Ulenbelt, P. (SP)

Roemer, E.G.M. (SP)

Irrgang, E. (SP)

Bommel, H. van (SP)

Bashir, F. (SP)

Jansen, P.F.C. (SP)

Janssen, R.A. (SP)

Dijk, J.J. van (SP)

Leijten, R.M. (SP)

Smits, M. (SP)

Gerven, H.P.J. van (SP)

Liefde, B.C. de (VVD)

Snijder-Hazelhoff, J.F. (VVD)

Nieuwenhuizen, C. van (VVD)

Nicolaï, A (VVD)

Neppérus, H. (VVD)

Steur, G.A. van der (VVD)

Straus, K.C.J. (VVD)

Taverne, J. (VVD)

Mulder, A. (VVD)

Miltenburg, A. van (VVD)

Lucas, A.W. (VVD)

Lodders, W.J.H. (VVD)

Schaart, A.H.M. (VVD)

Leegte, R.W. (VVD)

Huizing, M.E. (VVD)

Houwers, J. (VVD)

Venrooy-van Ark, T. (VVD)

Hennis-Plasschaert, J.A. (VVD)

Harbers, M.G.J. (VVD)

Elias, T.M.Ch. (VVD)

Dijkhoff, K.H.D.M. (VVD)

Dezentjé Hamming-Bluemink, I. (VVD)

Burg, B.I. van der (VVD)

Broeke, J.H. ten (VVD)

Bosman, A. (VVD)

Boer, B.G. de (VVD)

Blok, S.A. (VVD)

Beek, W.I.I. van (VVD)

Azmani, M. (VVD)

Ziengs, E. (VVD)

Aptroot, Ch.B. (VVD)

Nieuwsuur, RTL nieuws, Powned, Spits, Metro, DePers, De Telegraaf, De Volkskrant, NRC Handelsblad, ANP, Geenstijl,

Getagged , ,

One thought on “'De kerkklokkenluider', een open brief aan de politiek

  1. […] kardinaal Simonis als de Holocaust misbruiker? Ik weet het niet. Schoot ik gisteren nog de politiek aan (stand tot dusver: SP: Joh je moet eens met een pastoor gaan babbelen. En een serieus antwoord […]

Reacties zijn gesloten.

