Diepdroeve moraaltwitteraars: @Mevr_de_Uil

Mediumpje he, dat Twitter. En wat een figuren. Pluimage ende fluimage. Ik reken mijzelf graag tot de laatste categorie. Ik mag graag ergens een klodder opleggen. Waarom? Omdat het kan en mag. En soms zelfs volledig terecht is. Neem een @mevrouw_de_Haas @Mevr_de_Uil. Vast een enorm lieve schat. Uit Raalte. Raalte is bij mij altijd al een plus in het schattigheidsgehalte. Ik ken mevrouw niet, dus ik kan ook geen hekel aan haar hebben. Wat ik wel kan, is een graftakkepestpokkepleurishekel hebben aan waar ze voor staat. Te weten stuitende domheid. En laat haar nu net een prachtig voorbeeld zijn om mijn beeld te illustreren. Loopt u een eindje mee?  

Ik zit gisteren in de trein, weg uit de Randstad. Een gewaarwording. Hele lange lappen groen gras. Ik vraag aan de conducteur wat dit is. ‘Een weiland’, gaf hij te kennen. Ik bedoel maar. Het geeft aan in welke habitat ik mij bevond. Niet heel veel later wordt er gestopt bij station Turf en Hoogveen. Wat stapt er in? Een overduidelijke homoseksuele neger die een banaan eet en in misschien wel het beste vrouwenblad van Nederland, de Grazia bladert. U mag mij Malle Eppie noemen, maar wanneer zoveel clichébeelden in één moment samenkomen, dan was dat Vincent Bijlo, Stevie Wonder en Andrea Bocelli ook opgevallen. Kortom: wat doet mijn hand? Die schrijft daar een tweet over. Dat was dom.

Want wie komt daar stichtelijk uit de krochten van Twitter naar boven getijgerd? Incertainlydeed, ‘Mevrouw de Uil’. Met een virtuele beweging waar de ja-knikkers in Schonebeek diep ontzag voor hebben hamert ze haar moreel superieure toorn over mijn feitelijke weergave. Waarbij ze de moeder van een hoogbegaafd kind citeert. Uit Bussum!

Een beetje respect zou mij niet misstaan volgens de nickname die impliceert dat ze wijs is. Respect is het meest gedevalueerde woord van de afgelopen vijfentwintig jaar. En dat komt door de stuitende domheid van moraalridders als ‘mevrouw de Uil’. Want waar het vleugellamme vogeltje vandaan haalt dat ik óf een hekel aan bananen, de Grazia (koop dat blad), negers of homo’s heb, ik heb geen idee.

Sterker: Het uilenvrouwtje vult iets voor mij in, neemt daar een loopje mee en kiest ervoor om haar aanname voor waarheid aan te nemen. Niet alleen dat, ze bazuint het ook nog op dat dolkekke mediumpje rond. En nu komt de grap: Wanneer ik daar niets van zeg, zou het dus zomaar kunnen zijn dat alle kleine uiltjes die ‘mevrouw de Uil’ volgen denken dat ik een hekel aan bananen, de Grazia, homo’s of negers heb. Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik voel er weinig voor om die aanname een eigen leven te geven.

Ergo: ik heb zojuist aangetoond aan’mevrouw de Uil’ dat haar interpretatie een onjuiste was en dat het misschien wel gevaarlijk is om zomaar een loopje te nemen met die aanname. Hilarisch wordt het pas wanneer ik door het geven van mijn repliek waarbij ik te kennen geef dol te zijn op bananen, de Grazia een topblad vind en negers en homo’s doorgaans als jofele gasten ervaar, op mijn teentjes getrapt ben. Ik meen in alle eerlijkheid toch duidelijk te zijn geweest dat mijn antwoord op deze intens walgelijke stuitende domheid waarmee een loopje wordt genomen alles behalve op mijn teentjes getrapt zijn is, maar een weerwoord is aan het gevaar dat stuitend domme mensen met stuitend domme meningen over mij aan de haal gaan. Zoals u begrijpt, is de invulling van ‘mevrouw de Uil’ zich gaan nestelen in haar hoofd en geldt het vanaf dat moment als waarheid. Ongeacht of het lijdend voorwerp het ontkracht of niet.

Het minste wat mij dan nog rest is op deze wijze een weerwoord bieden aan figuren als ‘mevrouw de Uil’ en wie ben ik om dan geen eigen invulling te geven aan hetgeen ik zie? Niemand. Figuren als ‘mevrouw de Uil’ zijn types die een leven lang langs de zijlijn staan te roepen wat ze wel niet allemaal hebben meegemaakt. Meegemaakt inderdaad. Ze staan vooraan bij ongelukken, bij ruzies, bij rampen zonder een poot uit te steken, want die poot hebben ze nodig om hun moraliserende vingertje te heffen. Om verslag te doen voor de camera’s van SBS6. Figuren met een referentiekader van nul komma zwembad waarbij enige zelfreflectie een vroege dood vindt door hun doffe voorkomen. Mensen met enkel hele goede vrienden, met hoogbegaafde kinderen als compenserend etiket voor eigen tekortkomingen. Stichtelijke moraalridders die zich gebukt vastklampen aan gemeengoed omdat ze te laf zijn om rechtop te staan. Types die een ander het diepe induwen om te zien of ze zelf het hoofd wel boven water kunnen houden. Bange angstige mensen die door zichzelf te overschreeuwen hun onzekerheid menen te kunnen verhullen. Bah!

Doe mij dan maar een banaan, een neger, een glossy en een richtige nicht.

9 thoughts on “Diepdroeve moraaltwitteraars: @Mevr_de_Uil

  1. Mevr_de_uil schreef:

    Hahaha… het is toch gewoon te lachwekkend voor woorden:
    Als je me ook een heel klein beetje zou kennen…

    Grappig dat degene die hier de ander beschuldigd van kortzichtigheid toch in een blog al meer aannames heeft gedaan over de persoon achter mevr_de_uil dan zij met 1 tweet heeft gedaan. En dat diezelfde persoon met zijn blog harder schreeuwt dan degene die hij van schreeuwerigheid beschuldigd.
    Bedankt voor dit uiterst grappige moment.
    Een lach op mijn gezicht, wat is het leven toch heerlijk!

  2. Ollie schreef:

    Leuk commentaar..inhoudelijk weerwoord: nul komma zwembad. Alweer.
    Als, als, als. Jij-bakken. Inhoudelijke reactie: NUL, Zero, Noppes. En dat kan ook niet, want dan zou je je ongelijk toe moeten geven. En ja, ik schreeuw als de beste, maar kan het wel onderbouwen. En met dit commentaar bewijs je enkel wat ik hierboven stel. Waarvoor dank.

    Glimlach dus maar vrolijk verder, zelfs met die ongelooflijke plaat voor je hoofd.

  3. Mevr_de_uil schreef:

    Laat ik nou gewoon geen zin hebben om inhoudelijk te zijn, een weerwoord te geven. Mezelf te gaan verdedigen. Kom op zeg. Alsof jij daar ook maar iets mee zou doen anders dan overschreeuwen.
    Ik weet gelukkig zelf heel goed hoe ik in elkaar steek.
    En hoeveel lessen mensen als jij nog te leren hebben.
    Ik sta daar spreekwoordelijk gezegd boven.
    Want net als ik… ben jij ook maar gewoon een mens.
    En mensen maken fouten nietwaar? Jij, ik…
    Ik heb nog geen mens ontmoet die heilig is.
    Maar Ollie, pas je goed op voor je hart?
    Teveel opwinding is niet goed voor een mens hoor.

  4. Ollie schreef:

    Sorry, nu begint medelijden oprecht de overhand te nemen. Ik zet je nu niet voor schut, daar ben je nu echt zelf verantwoordelijk voor…

  5. Mevr_de_uil schreef:

    Dat zeg ik… jij doet niets met reacties anders dan overschreeuwen.
    Zo’n type die bij ruzies vooraan staat, sterker nog, de ruzies uitlokt.
    Sterkte met jezelf! Het lijkt me heel lastig om jou te zijn.
    Oh en over t voor schut staan? Kijk eens even in de spiegel joh!

  6. mumke schreef:

    Wat mij nu zo leuk zou lijken is dat betreffende homosexuele neger zich ff zou melden op Twitter en dan zegt wat hij vindt van de Grazia.
    Dan heeft zijn vermelding tenminste meer nut gehad dan het opschudden van beschermde vogelsoorten.
    N owja, waarom hij een banaan prefereert boven een kiwi.

  7. tim schreef:

    een negerhomo met een banaan die de grazia leest is moeilijk te omschrijven als een blanke trucker die zich al op de playboy aftrekkend een sinaasappel pelt. denk ik dan.

  8. Jol schreef:

    Heerlijk is dit

  9. Grazium schreef:

    Hard gedist, die @Mevr_de_uil.

Reacties zijn gesloten.

