Ritueel slachten, zomaar een mening

Ik vind rituelen sneu en treurig wanneer ze ingezet worden als manipulatief middel. Als middel om te onderdrukken, als middel om te verbloemen, als middel om angst in te boezemen. Wanneer de vorm belangrijker wordt dat het inhoudelijke wat men ermee wil bereiken. Ik vind een rituaal sneu wanneer het een massa billijkt iets te doen wat ze normaliter als individu niet zouden doen. Ik vind het sneu als instrument dat zich niet laat toetsen. En ik vind het heel erg sneu wanneer een rituaal, een massa-neurose belangrijker is dat een dierenwelzijn. En helemaal wanneer de oorsprong hiervan niet te herleiden is, en duizenden jaren later men het  zonder het ooit te herdefiniëren als ‘wetmatigheid’ te berde brengt en het als eis gaat stellen. Een rituaal is voor mij per definitie sneu wanneer het boven het welzijn van een ander mens danwel dier gaat. Elk ander rituaal, neurose dat gezamenlijk wordt afgesproken en doorgaans voor een individu geldt en niet onder de vlag van een religie wordt weggezet, vind ik best. Onwerkelijk, maar best. Dansjes, buigingen, knielen, opstaan, zitten, weer gaan staan, bekertje omhoog houden, rondje omheen lopen etc etc, of het nu binnen de (mystieke) wereld van de vrijmetselarij, de diverse religies, of duistere gebieden als Goena Goena is, voor mij persoonlijk heeft het iets onwerkelijks, sneu zo je wilt. Spreek je gezamenlijk af dat je middels rituelen naar je KI gaat zoals bij karate het geval is, best. Maar ook, dat je met je voeten niet op de randen van een trottoirtegel mag staan. Be my guest. Mijn persoonlijke grens trek ik bij een hilarische en zwaar over the top zijnde poppenkast van een RKK en  al het andere waar de vorm is opgelegd en het geen gezamenlijke afspraak is. Wanneer het rituaal belangrijker wordt dan een welzijn, dient het imho afgeschaft te worden. Meteen.

Ollie.

Getagged , ,

One thought on “Ritueel slachten, zomaar een mening

  1. yet schreef:

    je haalt me de woorden uit de mond! 😉

Reacties zijn gesloten.

