Twitteren geen bezwaar, een interview met Alfred van den Heuvel

In het huis: Alfred van den Heuvel. Alfred acteerde het levenslicht tegemoet in Amsterdam en deed dat op 30 april 1953. Aimabele Alfred was ooit matroos bij de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij en verruilde later het ruime sop voor de toneelopleiding in Maastricht. Niet geheel onsuccesvol. Na zijn afstuderen in 1980 deed hij o.a. Purper in het theater. Zijn staat van televisiedienst is ook niet bepaald misselijk, met als belangrijkste wapenfeiten Ook Dat Nog!, Binnenlandse Zaken en de Sylvia Millecam-Show. Nu is Alfred te zien in de Vara-comedy Kinderen Geen Bezwaar. Alsof dat alles nog niet voldoende is runt hij samen met zijn vrouw een Bed & Breakfast in Spanje. Oh ja, en Alfred twittert. Alfred van den Heuvel twittert. Een interview over Twitter inclusief #FF.

En toen was er licht en besloot je te gaan Twitteren. Waarom Twitter? Ben je eenzaam?

Eenzaam, eenzaam, zijn wij allen niet eenzaam? – Nee, ik was niet eenzaam maar het viel me op dat er in mijn omgeving nogal denigrerend over Twitter werd gedaan. Dat wekte dus mijn belangstelling, plus het feit dat ik erachter kwam dat Huub Stapel duizend volgers had. Ik dacht: één tweet van die Huub en zijn zaal zit vol! Onzin natuurlijk, maar zo ongeveer dacht ik. Dus toen ben ik gaan twitteren. O ja er was ook nog iets met onze B&B in Spanje. Ik dacht: dan kan ik dat mooi promoten. Maar dat werkte niet, ik kreeg verkeerde respons, daar ben ik snel vanaf gestapt.

Een BN’er die twittert en het concept erachter, namelijk de interactie, de direct response, ook nog snapt. Gefeliciteerd!

Dank je, nou er ging wel een wereld voor me open. Die idiote ava’s, de soms absurde bio’s, de geheimtaal… Maar tegelijkertijd kwam ik ook een lawine aan geïnteresseerde, geestige, gretige, belezen, nieuwsgierige en grappige mensen tegen. Een verademing tov. de Hollandse hufterigheid en verbetenheid die ik op straat tegenkwam. Ik ontmoette een beetje een ander soort Nederland.

De meeste van je vakgenoten maken een profieltje aan, volgen nagenoeg niemand en janken in de reguliere media over wat plots een vermaledijd podium is voor mensen die melden wat ze die avond op het menu hebben staan. Jij niet. Het merendeel volg je terug en reageert op de tweeps die je twitteren. Waarom kies je voor de interactie?

Ik kies voor de interactie omdat mensen me iets te vertellen hebben. Punt. Door wat ze me aan artikelen, feiten, halve proefschriften en geinige filmpjes opsturen. Ik verzeil in de meest afgelegen geesten. Ik correspondeer met Rechtsen die enorm meevallen en zinnig zijn – of toch niet -, met Linksen die me fascineren door hun linksigheid, hun kadaverdiscipline – en ineens toch gewoon gelijk hebben -, met outlaws om wie ik me gek lach, met hangmat-filosofen, bezorgde moeders, zeezeilers, advocaten, bloggende mohammedanen, komische jihadisten, met zichzelf in hun nopjes zijnde acteurs, doodzieke optimisten, vegetarische archeologen, keffers, schreeuwers, motorrijdende party-animals, heelaljournalisten en terzakekundige historici. Afgezien van de rampjournalisten over de hele wereld waardoor ik het nieuws het eerste weet. Plus de kranten en alle Nederlandse theaters en Europese operahuizen en Poetin en Obama en Femke Halsema en de ANWB-filemeldingen. En Messi. Ik word letterlijk van alle kanten bijgepraat.

In je bio schrijf je het volgende: ik vind acteren interessant omdat je aan werelden kan ruiken zonder je er nochtans aan te hoeven verbinden. Hoe ruikt Twitter? Riekt het naar bagger of bloemetjes?

Het ruikt naar de kroeg. Het is een virtuele kroeg. Je moet wel oppassen niet in 20 discussies tegelijk verzeild te raken: in het begin loerde ik alleen maar naar het schermpje. Dat is helemaal over.

Ik zag dat je Linkedin-profiel vermeld staat in je Twitter-bio. Is Twitter meer dan een sociaal medium voor je? Het lijkt me momenteel nog geen medium om als acteur aan opdrachten te komen. Hoe zie je dat? 

Opdrachten verkrijgen door Twitter, nee. Wel contacten die wellicht tot werk zouden kunnen leiden. Twitter is inderdaad zonder meer een sociaal medium voor me. Een fascinerende Austausch van meningen, opmerkingen, correcties, correcties op correcties, verwijzingen, groepjes binnen de groep, woedeaanvallen, goedmakertjes, informatie, geestigheden en grappen. En die 140 tekens blijken me te passen. Ik raak erdoor op stoom. Het slaat terug op het reëele leven waarin ik me wijsmaak sneller te zijn gaan formuleren.

Wat is de meerwaarde van Twitter voor jou in beginsel?

Zonder Twitter was het bijvoorbeeld vrij onwaarschijnlijk dat wij mekaar ooit – virtueel, maar hoe dan ook – waren tegengekomen. Dat wij in elkaars hoofd waren gaan zitten. Punt. Dat is de meerwaarde.

Heb je leuke of interessante contacten overgehouden aan Twitter, zakelijk of privé?

Een paar. Tom Beek is er een van. Een saxofonist van wie ik nog nooit gehoord had maar met wie ik een zomaar gratis een prettig en waardevol contact heb overgehouden. Andere twitteraars zijn naar mijn voorstelling komen kijken, erg leuk. Met weer een andere persoon probeer ik nu samen iets voor toneel te maken. Nog nooit ontmoet maar de scènes vloeien uit onze iPhone… Leve Twitter dus. Ontzettend stimulerend.

Een bed & breakfast, ook daar is Twitter een prima aanprijspodium voor om den ‘Ollander op doortocht onderdak te bieden. Een beschuitje eten in Spanje met Alfred en eega. Wie wil dat nu niet?

Ik kreeg verkeerde aandacht, dwz. mensen die ik niet vertrouwde. Hogelijk naïef van mij. Meteen mee gekapt. Als mensen daarover contact met me willen DM ik ze; dat werkt beter.

Heb je weleens iemand geblockt?

Eén. Tot nog toe. Die begon me te pesten. Maar ik zal nooit vanwege een faliekant afwijkend standpunt blocken; eerder een reden om JUIST te blijven volgen. Dat valt me wel van het linkse contingent op: snel verongelijkt, snel met blocken. Dat vind ik onverstandig.

Noem vijf tweeps die een aanwinst zijn voor ieders timeline. De #FF van Alfred van den Heuvel:

@dexbob, @vester71, @jdsnel, @isserisme, @SPaanhangster. Maar ik kan er zo nog vijftig noemen. @blondemevrouw, @tom_beek, @Ndijkshoorn, @Faaz71, @tat68.  @Esther_305, @daniellehermans, enfin, laat ik maar stoppen. @edgeofeurope. HO! @tweetlozing

Wie zou vandaag nog een Twitteraccount moeten aanmaken? Waarom?

Iedereen die zijn beroep of “wat hij doet” inzichtelijker wil maken. Ik volg bijvoorbeeld twee politieagenten die elke dag melden waar ze mee bezig zijn. Erg verhelderend. Je kijk op het politievak verandert er ogenblikkelijk door.

Nederland heeft inmiddels meer dan een miljoen mensen die Twitteren. Zijn dat allemaal acteurs? Anders: is Twitter volgens jou een goed medium om je beter of anders voor te doen dan je bent?

Op Twitter kan je zijn wie je bent, en proberen te zijn wie je niet bent. Niet veel anders dan het leven zelf dus. Wel kan je op Twitter je karaktereigenschappen dmv. meerdere accounts opsplitsen.

In 2001 overleed je collega en naaste Sylvia Millecam. Stel, je hebt 140 tekens tot je beschikking om iets te zeggen of te vragen aan haar. Wat zou je tweeten?

“Ik denk nog iedere dag aan je en als ik mijn ogen dichtdoe hoor ik je alle woorden, ook die ik je nog nooit heb horen zeggen, zeggen.” Ja, dit zijn meer dan honderdveertig tekens, maar degene die hierover gaat strijkt dan maar eens over het hart.

Getagged ,

3 thoughts on “Twitteren geen bezwaar, een interview met Alfred van den Heuvel

  1. @kaleries schreef:

    Het leuke aan @Alfheuf is inderdaad z’n interactie.

    (Vreemd dat ik blijkbaar ben overgekomen als pestkop, hij heeft mij namelijk geblocked)

  2. christinA eijkhout schreef:

    Leuk interview. Grappig idee dat hij ook weet dat zonder Twitter dit interview niet had plaatsgevonden.
    Het besef dat mainstreamjournalistiek dit nooit uit een interview had kunnen halen, vind ik persoonlijk een grote meerwaarde aan het interview geven. Maar misschien komt dat ook omdat ik de meeste door hem genoemde twitteraars herken en hem (stiekem, maar typisch hollands) toch lekker in een hokje heb gestopt.)

  3. Cas Ferrot schreef:

    Damn.. hij noemt mij niet eensch als aanvulling…

Reacties zijn gesloten.

