Babbelen met beursbabe Janneke Willemse

In het huis: dollardiva, hedgefundhinde, de dame die in plaats van Bea de euro zou moeten sieren en daarmee elk muntstuk tot collectersitem zou maken. Het elfje aus Elysium, de devaluatievrije deerne: Janneke Willemse! (start applausband) Janneke is hoofdredacteur van Belegger.nl en Beursduivel.be. Mevrouw is bovendien finance nerd, beursbabe, columnist, financieel journalist, presentatrice, nieuwslezer en tevens fanatiek twitteraar (@jannekewillemse).

Janneke, jij bent in het trotse bezit van van de drie B´s; Blond, Brains en …Bloedjemooi. Wat moet jij in des godenvredesnaam in een wereld vol stoffige grijze mannen die jaren geleden zijn overleden maar bij de gratie van een hartslag zich nog voortbewegen?

Waar zie jij die stoffige types? Ik zit op de redactie tussen jonge woestelingen. De meeste bezoekers van Belegger.nl en mensen die ik ontmoet voor afspraken of interviews zijn meestal man, maar grijs of stoffig? Nee.

Loop je veel tegen vooroordelen aan? Meisje dit, blondje dat? Baal je daarvan? Denk je dat je geaccepteerd wordt of getolereerd?

Het gekke is dat iedereen het altijd ziet dat ik een vrouw ben. Ik heb wel geleerd me daar zelf ook wat bewuster van te worden. Ik bén nou eenmaal een vrouw, dus ik kan dat onderscheidende vermogen maar beter gebruiken, dan te proberen het te ontkennen. Direct commentaar heb ik nooit gehad, of ik moest er zo om lachen dat ik niet doorhad dat het serieus bedoeld was. Wel heb ik eens kritiek over mezelf opgevangen, maar dat zal iedereen af en toe hebben. Ik hou het bij mijn eigen stijl en mijn eigen werkwijze, iets anders kan ik niet.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Joh, mijn baan is zo dynamisch! Maar serieus: ik heb weinig vaste patronen. Ik hou de site in de gaten, roep af en toe wat tegen de eindredacteur, schrijf soms wat en vergader verder veel. Over hoe onze nieuwe site eruit komt te zien bijvoorbeeld. En ik lunch regelmatig met relaties, om commerciele producties samen op te zetten of het over ons beleggingsprijzen-evenement De Gouden Stier te hebben.

Waarom heb je nog geen eigen tv- programma bij, zeg bij RTL5? Succesformule naar wij dachten. Janneke Willemse horizontaal geprogrammeerd. Why not?

Ja! Dat vind ik ook! Ik heb het idee nog nooit met de juiste mensen daar besproken. Ken jij nog een programmadirecteur die geïnteresseerd is? (door rolodex bladert -red)

Ambitie. Jezelf op een tijdlijn van 1 t/m 10. Waar sta je nu? Waar wil je komen en hoe wil je dat bereiken?

Ik werk zo helemaal niet. Ik wil vanalles: een eigen tv-programma over beleggen, beleggingsgoeroe worden, een boek schrijven over beleggen, van belegger.nl de allerbeste beleggingswebsite maken door uit te breiden met allerlei fantastische artikelen en functionaliteiten. Ik ben nu vooral met dat laatste bezig. Als ik dat zat ben, ga ik me weer meer op presenteren, schrijven en goeroedom richten.

Hoe is het met je badkamer?

Die is af. Wel met een rare onafgemaakte deur en de verkeerde kleur voeg op de vloer: wit in plaats van zwart. Mocht ik OOIT in mijn leven weer iets laten verbouwen, dan zal ik er de godganse dag met mijn neus bovenop blijven staan en van ieder detail iets zeggen. Dit nooit meer.

Terug naar de gulden? Waarom (niet)?

Als de gulden terugkomt hoeven we niet te betalen voor de problemen van Zuid-Europa. Maar onze munt zal dan sterker zijn, waardoor onze export waarschijnlijk daalt (omdat de producten duurder worden). Als we de euro willen houden, zou ik dat alleen willen als we ook een sterke Europese regering hebben die zaken kan afdwingen en handhaven. Moeilijk moeilijk. Ok. Terug naar de gulden dan maar. Omdat het zo leuk was tijdens vakanties in francs en marken te betalen.

Moet de tand des tijd eerst zo knagen aan een vrouw totdat ze eruit ziet als Neelie Kroes om serieus genomen te worden?

Wat blijf je hier toch op doorhameren. Neelie Kroes wordt echt door haar capaciteiten serieus genomen hoor, niet door haar uiterlijk. En heb je wel eens van Hillary Clinton, Christine Lagarde of Meredith Whitney gehoord? Ook vrouwen, voor het geval het je niet was opgevallen.

Het verhaal wil dat je aan vechtsport doet. True? Nooit de neiging gehad om iemand, nou ja..je weet wel.

Ik heb een aantal jaar vrij fanatiek gekickbokst. Ik trainde 5 keer per week in de wedstrijdgroep, was goed in vorm, maar een wedstrijd heb ik nooit gevochten. De laatste vier, vijf jaar doe ik bijna niks meer. Af en toe een traininkje. De techniek zit er nog wel, maar conditie is totaal verdwenen. De keren dat ik iemand in elkaar wilde slaan zijn op één hand te tellen. Een keer werd ik beroofd (was een mes bij, alleen geschreeuwd). Een andere keer werd ik aangevallen op een feest (ik gaf één trap, daarna verdween man in het publiek). Dat soort dingen. Nooit een uitgebreid gevecht.

Harry Mens KAN simpelweg geen leuk mens zijn. Onmogelijk. Toch?

Hij is wel leuk, heb m wel eens aan de telefoon gehad. Hij is alleen geen goede presentator/journalist. Maar pretendeert ie dat? Nee toch? Hij maakt dat programma gewoon omdat hij het leuk vindt. En hij verdient er ook nog aan!

Okay, dan moet je kiezen:

Harry Mens of Emile Ratelband? – Harry Mens
Harry Mens of Nout Wellink? – Nout Wellink
Harry Mens of Suze Mens? – Harry Mens
Harry Mens of Jort Kelder? – Jort Kelder
Harry Mens of Pol Pot? – Harry Mens

Nee, het moet. Het moet, moet, moet, moet.

Barend of Van Dorp? – Barend
Pauw of Witteman? – Pauw
Jan of Johan? – Jaaaaaan!
Dirty Cash of Money Money Money? – Dirty Cash
Oppotten of uitgeven? – Uitgeven
Beleggen of sparen? – Beleggen
Deutsch Mark of Franse Franc? – Franc
Knuffel- of hardrock? – Hardrock
Ollie of Olaz? – Ollieeieieieie!

Zijn er helden in jouw vakgebied? Iconen waar je torenflatjehoog tegenop kijkt?

Jim Rogers – om zijn levensstijl en goede beleggingsbeslissingen
Wilfred Genee – om zijn fantastische manier van presenteren: gevat, snel, altijd de leiding

Jij laveert als beursgenoteerde brainbabe tussen het allergladste, het meest glibberige, het schuim der aarde, tuig van de gouden richel.

Een waanidee. Al ben ik natuurlijk wel heel slim…
🙂

Getagged ,

2 thoughts on “Babbelen met beursbabe Janneke Willemse

  1. christinA eijkhout schreef:

    Gelukkig heb ik van al die dingen geen verstand, maar hoe kan iemand die Genee gevat en snedig vindt betrouwbare belegadviezen geven?

  2. […] het hele artikel op hardkoppie.nl   Deel dit artikel via Twitter of […]

Reacties zijn gesloten.

