Beste Pink Ribbon

Als kind was ik trots wanneer ik een dubbeltje in de collectebus mocht gooien. Dat was voor de arme mensen en dan deed je goed. Ik deugde. Hoewel mijn referentiekader nog moest gedijen, had ik wel al de tegenwoordigheid van geest om te beseffen dat ik genoeg rijkdom bezat om niet arm te kunnen zijn. Zo reed ik op een BMX. Eigenlijk was het een gewone kinderfiets waarop ik de deksel van een Remia fritessaus-emmer aan het stuur gebonden en met viltstift een grote 1 had geschreven. De arme kindjes in de derde wereld hadden geen fiets, laat staan een BMX. Die schopten tegen een leeg blikje cola. Dat was hun voetbal. Ik mocht nog geen cola.

Mijn tante kreeg later een Foster Parentskindje. Een weeskindje. Die waren helemaal zielig. Die hadden geen geld én geen ouders. Haar weeskindje stuurde haar foto’s op glad fotopapier toe, met een verhaaltje dat men met het geld dat mijn tante had gestuurd een waterput voor het hele dorp had gebouwd. Niet veel later had ook mijn andere tante een Foster Parentskindje. Haar buurvrouw ook. Die nam er zelfs twee. Foster Parent-Moeders die hadden ze niet. Die had ik graag gewild. De mijne was net overleden, aan kanker.

Ik leefde in mijn eigen wereld. Een mooie wereld met enkel één waarheid, de mijne. Koning en tovenaar van mijn eigen fantasie. Een wereld waar mijn dubbeltjes arme kindjes hielpen, weesjes naar hartelust waterputten konden bouwden en moeders die kankervrij stokhemeltje oud werden.

Veel is er niet veranderd. Nog steeds leef ik in mijn eigen wereld. Er zijn weliswaar meer waarheden, maar ik houd nog graag vast aan de mijne. En tot voor kort dacht ik dat mijn geld bijdroeg aan een betere wereld. Zonder honger, met gelukkige kindjes in arme landen en voor onderzoek tegen kanker.

Jullie waren het die me kennis lieten maken met die andere waarheid. Een waar men niet zozeer graag de deugd bezit, maar de schijn daarvan. Een die ongevraagd mijn wereld bezette, mijn kinderlijke naïviteit ontnam en me deed beseffen dat geen enkel dubbeltje dat ik ooit schonk ook maar één moeder heeft gered.

Getagged
